Mijn eerste tijd in Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Tamara Deurwaarder - WaarBenJij.nu Mijn eerste tijd in Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Tamara Deurwaarder - WaarBenJij.nu

Mijn eerste tijd in Oslo

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

01 Januari 2017 | Noorwegen, Oslo

Hallo allemaal!

Na anderhalve maand in Oslo heb ik eindelijk de tijd gevonden om een blog te schrijven. De afgelopen tijd heb ik het namelijk nogal druk gehad met leuke dingen uuh nee ik bedoel studeren.

Mijn eerste weekend in Oslo heb ik doorgebracht met mijn ouders. Het was heel leuk om samen de stad te verkennen en fijn om hulp te hebben met al mijn koffers. Na dit weekend heb ik mijn eerste huisgenoten ontmoet. Ik woon hier met 7 anderen (uit België, Frankrijk, Amerika, Canada en Ierland) en iedereen is heel aardig. Ik krijg vaak de vraag of we samen eten, maar nee dat doen we niet want iedereen eet op andere tijden enzo. Wel gaan we samen naar feestjes, vieren we verjaardagen of hebben we kaartspelletjes.

De introductieweek van school stelde niet veel voor maar was wel leuk. Je moet het voorstellen als een lesje Noors in 90 minuten, feestjes, Noors ontbijt, spelletjes en een bus sightseeing door de stad. Daarna begon natuurlijk het échte studeren. De lessen hier zijn anders dan in Tilburg. Er is veel meer participatie, praktijkvoorbeelden en we werken in kleinere groepen. De docenten kennen ons nu ondertussen ook gewoon bij voornaam. Een paar weken terug kwam een docent in de pauze naar mij toe om liedjes over mijn naam te laten horen! Voor degene die geïnteresseerd zijn: "Bajaga" of "boris novkovic". Fantastisch haha had Tilburg dat maar. Verder moet ik aardig wat lezen voor school, maar het is wel goed te doen.

Had ik al verteld dat Oslo mooi is? Er is hier een opera huis, theater, veel musea, burcht, lange winkelstraat, fjorden, ski schans, beeldenpark, wandelroutes, meren, riviertje, en zo veel meer. Zo ben ik ook een keer over een bevroren meer gelopen en later zelfs een hike gedaan naar een bevroren waterval. De uitzichten boven op de berg zijn trouwens ook niet te beschrijven.

Ongeveer 4 weekjes terug heb ik mijn eerste ski lessen gehad. Wat is dat leuk haha! Oh en dit moet ik er natuurlijk wel bij vertellen: ik ben maar 1 keer gevallen in 2 dagen :) Het was echtl leuk alleen remmen is nog even een dingetje. Twee weken later ben ik zelf nog een dagje gaan skiën met vier andere studenten. Het gaat steeds beter zullen we maar zeggen! Schaatsen heb ik hier ook al gedaan en om even in de wintersferen te blijven, de ice bar is trouwens ook heel leuk. Vooral als het buiten -2 graden is en in de ice bar -5 graden... ja we konden geen genoeg krijgen van de kou.

Afgelopen weekend ben ik met Rik naar Tromso geweest. Wat een fantastisch weekend was dat! De eerste avond hebben we snel het noorderlicht kunnen zien. We hebben daar een auto gehuurd en langs de fjorden gereden. Het is echt heel mooi daar. Verder hebben we langs een bevroren meer gelopen en de stad in geweest. Dat onze dogsledding trip werd gecancelled door het slechte weer (lees: storm) hebben we het even niet over. Het was heerlijk om weer samen te zijn!

Dit weekend zijn oom Leendert, Betty, Joelle, Wiebe, Thijs-Gerrit, Esmee, Christiaan en Matthijs gezellig langs geweest. Ja, we moeten de traditie van 1 keer per jaar met zijn alle uit eten immers wel voortzetten :) Ook dit was echt een geweldig weekend. We zijn gisteren een dag wezen sleeën. Dat was wel een beetje gevaarlijk want je kon zo de berg afvallen en je ging heel hard. Maar oh wat was het leuk! En ja we zijn alle 9 een keer gecrasht haha maar niets gebroken. Vandaag het vikingschip museum, het historisch museum en een fort bezocht. Weer een topdag dus.

Verder staan er nog genoeg leuke dingen geplant: een etentje op school, salsa lessen, ballet voorstelling 'carmen' in het opera huis en ik heb tickets voor een ski schans wedstrijd.

Ik krijg ook veel vragen over het weer.. dat valt dus heel erg mee. Het is gemiddeld -4 graden ongeveer en als je je goed kleed is er niets aan de hand. Ik durf bijna te zeggen dat het hetzelfde als in Nederland is. En het daglicht valt ook mee. Het wordt wel rond half 5 al donker, maar dat went wel hoor. Met mij gaat het in ieder geval dus heel erg goed. Ik geniet hier enorm en nee ik vergeet school echt niet hoor :) Tot snel weer.

Dikke kus,
Tamara

  • 20 Februari 2017 - 22:45

    Christina V Veen:

    Leuk om te lezen Tamara. Wat een ervaring.


  • 22 Februari 2017 - 17:19

    Ada Verdonk:

    hoi Tamara ,genoten van jouw schrijfsels.Ga daar vooral mee door!

    Van uit een storm en regenachtig s'gravendeel, groetjes !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Oslo

Exchange

Recente Reisverslagen:

02 April 2017

Oslove

01 Januari 2017

Mijn eerste tijd in Oslo
Tamara

Exchange adventures!

Actief sinds 19 Feb. 2017
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 88212

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 03 Juni 2017

Oslo

Landen bezocht: